Thursday, 6 December 2012

POWER OF SLOGAN......


SALAM SATU MALAYSIA, semoga semua pembaca berjaya menjadi seorang insan yang CEMERLANG, GEMILANG DAN TERBILANG. Dan diharapakan agar semuanya dapat melaksanakan tugas dan tanggungjawab yang diberikan dengan BERSIH CEKAP DAN AMANAH pada hari ini....Inilah fenomena yang selalu berlaku di Malaysia, bilo ado ajo pemerintah baru mako adolah slogan baru yang akan di perkonakan. Dari segi lahiriahnya memang bagus bagi memberi motivasi dan membina jati diri anak muda...Tapi kadang-kadang ia terlalu “extravanganza” hingga timbul ketidak selesaan kepada ghamai orang dan juga kepada pihak tertentu. Macam cakap orang kampung Den...Meluat !. Dan ada di antara slogan yang berapi-api  ini telah diguna pakai pada situasi yang tak sepatutnya...lebih-lebih pulak. Bilo Den kato bab ini Den pasti ado ghamai yang marah dengan Den. Bukan niat Den nak buek provokasi dan kasi orang marah, cumo Den nak katokan pendapat peribadi sahaja....

Saturday, 6 October 2012

...Sayang Malaya....


Artikel yang den tulis kali ini bukan berniat nak memburuk-burukan atau menjatuhkan jiran kito semasa konfrantasi tetapi sekadar nak bercerito kisah yang diungkapkan oleh mereko yang pernah terlibat semasa era itu. Jadi kalau ado yang pro negaro jiran sebelah tu jangan lak nak mengambil kesempatan nak mulokan porang medio yo....Sebonarnyo dah agak Lamo jugak Den nak menulis kisah berkaitan cerito yang diceritakan oleh seorang  Pak Jeneral Komando kepada Den tentang salah satu kisah yang dilalui oleh beliau semasa era konfrantasi. Sebolom nei den banyak mengetahui kisah-kisah dan punco berlakunyo konfrantasi dari dokumen-dokumen rasmi ajo dan dan itu pun tak banyak mano serta amat kurang mendengar cerita atau membaco pengamalan yang orang-orang lamo. Di sini Den ghaso ado banyak kerugiannyo kerano pengalaman-pengalaman orang lamo nei amat susah nak di jumpo dalam bentuk penulisan dan kebanyakkannyo hilang begitu sahajo...dari situ apo yang mulonyo dianggap pengalaman realiti yang berhargo ,ia beransur  menjadi lagenda..dan akhirnya di anggap sebagai mitos sahajo.

Tuesday, 2 October 2012

....NOT IN THE LEAGUE....


Seminggu duo yang lalu Saluran History Channel Astro telah menanyangkan beberapo rancangan dokumenteri menarik berkaitan dengan beberapa pasukan khusus negara jiran dan juga Malaysia. The Malaysian GGK, Philippines Special Units, Thailand Marines dan sebagainya. Malah beberapa bulan yang lalu terdapat juga rancangan khas pasukan US Marine, Surviving the Cut dan juga Tentera Singapura...Dari situ telah timbul banyak persoalan dan perbandingan yang berkaitan dengan kebolehan, keberanian dan tahap profesionalisme antara pasukan tersebut dengan pasukan GGK Malaysia. Dalam pada itu Den pun ado di ajukan persoalan tentang perbandingan latihan dan keterroran pasukan GGK Malaysian dengan pasukan komando dari negara serantau.

Wednesday, 5 September 2012

Been There.!.Done That...!


Selamat hari Ghayo. Ghayo dah selamat..kito ajo bolum tontu selamat atau tidak. Di sepanjang bulan ghayo nei..Den ado beberapo berito yang menyodihkan...abang ipar Den telah kembali ke warahmatullah akibat penyakit kanser pancreas, beberapo hari yang lalu. Alfatihah untuk arwah semoga rohnya ditempatkan bersamo-samo orang beriman. Selain dari itu dengar berito beberapo rakan Den jugak dah ghamai yang kembali ke alam barzakh. Apo-apo lives must go on. Suko tak suko kito yang hidup nei mesti meneruskan kehidupan kito sehinggo sampai pulak maso kito kembali kepado Nya.

Saturday, 28 July 2012

Hye Mike , Never Underestimate..Our Capabilities


Untuk sesiapo yg tak berkonan fasal blog nei dok menceritokan fasal komando...tak payah lah nak buek porang saraf dengan Den yo...Dan cerito Den fasal komando ini memang tak habis-habis...Insyallah sehinggolah Den habis nyawo. Maleh Den nak layan atau nak sembang fasal isu ini lagi.  Kali ini Den nak cerito fasal  hal perilaku dan kepenakutan askar Australian SAS yang pernah buek latihan bersamo. Maaf cakap bukan Den nak memburukan mereko atau mano-mano askar-askar pasukan khusus orang putih nei yo. Selamo nie dalam perlbagai media,mereko ini selalu menceritokan akan kegahan dan keprofesionalan  askar mereko. Jarang kito dongar cerito-cerito negatif fasal mereko. Perkaro ini menyebabkan mereko  menjadi lobeh gah dan ia secara tidak langsung melotakkan minda askar kito pado kelas inferiority complex bilo bergaul dengan mereko...sogan tak tontu fasal dengan mereko. Perkaro ini tidak sepatutnyo berlaku. Sebenarnya dari sogi perasan, naluri dan citorasa mereko adolah manusio jugak macam kito, cumo kelobihan mereko mungkin dari sogi kelongkapan  peralatan dan logistiknyo ajo .

Tuesday, 17 July 2012

A Messsage To Ex Pak Jeneral


Salam ..ampun dan maaf pada semuo Pak-Pak Jeneral dan Pegawai Kanan samo ado yang berkhidmat atau yang telah bersaro.  Hari  Ini Den nak bersembang  fasal pemerhatian dan pendongaran Den berkaitan dengan situasi Pak-Pak Jeneral yang telah bersaro. Mano-Mano yang sedang berkhidmat Den tak nak sontuh. Bukan takut atau apo-apo, cumo Den ghaso apo yang Den nak sembangkan ini adolah isu..apo pandangan orang bawah macam Den pado  Pak Jeneral setelah mereko bersaro. Den tidak  akan memberi contoh spesifik seperti Jeneral anu tu, Jeneral siPolan tu dan sebagainyo. Apo yang Den sembangkan adolah berdasarkan kepado pemerhatian Den.Mungkin sebagai  Mejar cabok pencen macam Den tak patut nak  “mengajar atau menogor”  bokeh-bokeh Jeneral, tetapi Den ghaso terpanggil bukan nak mengajar atau nak menogo mereko cumo nak memberitahu apo presepsi ghamai askar yang Den konali terhadap Pak Jeneral Pencen.

Sunday, 15 July 2012

USA ARMY Center of Gravity


Dulu Den ponah bercerito  pasal keangkuhan tentera SAS British semaso membuek joint excercise dengan komando kito. Hari ini Den nak bersembang fasal semangat spritual/kerohanian anggota US Special Forces pulak. Maso dulu-dulu komando kito  memang selalu buek latihan bersamo dengan tentera US SF. Dan konsep latihan bersamo dilaksanokan adolah latihan timbal balik  .Maksud Den, pihak US SF akan mengajar kito latihan yang menjadi kepakaran mereko seperti Figthing In Built Up Area [FIBUA}  dan kito pulak akan mengajar dio orang jungle warfare teknik dan jungle survival. Dan diakhir latihan biasonya kami akan membuat latihan seperti raid dengan melibatkan keduo-duo belah pihak.

ASKAR PENCEN : BE A MAN !!


Notes : Recruiting Followers Campaign . Planning  to restrict the blog access to My Followers.Only ..Pliz add as my follower.. just in case  I decided to give access to my followers only in the future. It's Free. No Hidden Charge ..At least i know who is reading my blog...huhuhu

Hari-hari cerito fasal Pak Jeneral , tak elok jugak nanti ado yang akan hontam Den. Kali ini den nak ubah topik sikit, yang mano mungkin akan buek ado Pak Mamat  Askar Pencen yang tak bersetuju dengan isu ini dan hontam Den jugak..huhuhu. Kali ini Den nak menyembang fasal askar pencen lak. Semenjak Den pencen nei dan dah masuk tahun keduo , Den mulo ghaso pelbagai masalah untuk menyesuaikan diri  menjadi orang awam nie. Maklumlah  dalam askar dulu, Den umpamo mahkluk yang diceritokan oleh Abg Jamal, Di hujung sebuah kampung, ado sebuah teratak, di dalam teratak ado sebuah bilik, di dalam bilik ado sebuah almari , di dalam almari ado sebuah kotak, di dalam kotak ado  sebuah tenpurung dan di dalam tempurng adolah seekor katak !. Den dan duni a askar Denajo...Pergh.. itulah yang Den bayangkan DIRI Den semaso di dalam ATM dulu dan ini adolah perasaan Den sorang yo..mungkin anggota ATM lain tida meraso begitu. Jadi bilo Den dah pencen baru lah Den nampak dunio sebonar, dan unpomo lombu yang sodang  meragut ghumput berkato kepada rakan selembunyo :..“the grass on the other field is always greener, but once you get there it is not really so”.

Friday, 13 July 2012

Kisah Beruk dan Bapak Beruknya....


Di satu era yang lain ada pula kisah zaman di mano ..setiap hari komando akan di label sebagai  BERUK  oleh seorang Pak Jeneral.. Entah  apo ketulah nyo, ..Pak Jeneral nie suko sangat memarahi..pegawai  dengan stafnyo dengan perkataan BERUK. Walau bagaimanopun  ..biasonyo pegawai/staf yang menerimo  labelkling “beruk” itu biasonyo tidak marah..malah kekadang ado jugak yang sonyum. Ini adolah disebabkan tindakan dilabel sebagai beruk  dan memberuk ini telah menjadi perkara biasa. Oleh sebab telah terlalu banyak kekerapan yang Pak Jeneral ini melabel pegawai/stafnyo sebagai BERUK...ia telah  menukar presepsi  penerima label beruk itu dari Malu, Marah atau kecewa...kepada suatu benda yang melucukan. Anda diantara mereka yang diajukan soalan pertama   sebaik sahaja keluar dari pejabat Jeneral tu dengan kata “...Kau  kena diberukkan tak ?..” Berapa kali kau diberukkan dan sebagainyo. Tetapi Den ghaso kalau perkara ini berlaku kepada staf awam..dah lamo Pak Jeneral itu  dijadikan tugu Bapak Beruk. Itulah keunikan  unit komando...Tak kirolaa, garang mano sekali jeneral tu...biasonyo...situasi yang garang, tense itu akan diubahkan sebagai satu isu yang lucu..oleh para anggota komando...

PAK JENERAL KDO.. "TAK TAHU MACAM MANA ?"


Ini ado satu lagi kisah fasal seorang Pak Jeneral dalam komando. Macam biaso namonyo tak boleh didodahkan atas soba-sobab kesihatan. Maklumlah Pak Jeneral nie dah agak berumor dan kesihatan pun tak berapo baik. Nanti takut lak dio terkojut dan akan memudaratkan kesihatannyo. Den mulo mengonalinyo semasa dio tu berpangkat Major dan Den waktu itu masih lagi anggota Green Jacko. . Maso tu dio adolah Penolong pegawai Memerintah. Dio nie maso memudo dulu memang hebat bersukan dan sukan kegomarannyo adaloh main kayu hoki.  Maso itu Team GGK memang terkona dengan  Team hokinyo wlaaupn tak samo standard dengan team Hoki askar Melayu pado waktu itu. apo pun pado waktu ini...baik komando,  baik Askar Melayu akan unit semboyan, team hoki mereko semuo dah tinggal sejarah..tiado  lagi zaman kegahannyo.

Tuesday, 10 July 2012

Commando's General and The Reds [ants] Army


Selalunyo bilo Den menulis, Den pilih kisah yang melibatkan rakan-rakan dan juga angota kumpulan Lain-lain Peringkat. Jarang sekali pengkisahan yang melibat pihak atasan atau pegawi kanan atau jeneral. Apo fasal yea?. Den ponah jugak terbaco ado beberapo blog yang menulis fasal pegawai atasan dengan niat nak menjatuhkan namo baik pegawai tu. Ado juga Den peghasan  yang menulis kisah pegawai atasan atas sobab nak membodek pegawai tersebut. Pendek kato kisah-kisah pegawai atasan di dalam ATM in jarang ditulis  dan kalau ditulis hanya disebabkan satu di antara duo sobab. Pertamo sobab si penulis marah sangat dengan pegawai tu dan nak malukan pegawai tersebut  atau sebab nak bodek pegawai tersebut atas alasan sipenulis itu sendiri yang mengetahuinyo.

Saturday, 7 July 2012

SUMPAH KE 12 KOMANDO


Maklumat ini Den peroleh semalam dari salah seorang Cdo Cyber REJIMEN GERAKHAS  yang menceritakan bahawa pada hari Khamis yang lepas di sebuah Bandar bernama Mersing, telah berlaku satu lagi peristiwa  yang memaparkan keberanian  seorang anggota Cdo .   Menurut yang empunya cerita, REJIMEN GERAK KHAS:

Kejadian itu melibatkan seorang anggota Gerak Khas dari Kem Mersing yang telah menyelamatkan nyawa seorang kanak2 walaupun pada ketika itu beliau tidak bertugas dan sedang menunggu sebuah kenderaan tentera untuk menjemputnya kembali ke Kem Iskandar (kalau tak salah).

Wednesday, 4 July 2012

Cerito Hero : REKOD DAN SIMPAN

PW II Azman bin Mohd Tahir
18JULY  1994 UNOSOM  -SOMALIA

Den mulo mengonali arwah PW II Azman bin Mohd Tahir pado tahun 1990 lagi. Pado maso itu Den mengenali beliau disebabkan beliau adalah antaro geng Tim Menembak GGK yang boleh dikatokan termasuk dalam kategori lagenda GGK. Dio berkelayakkan sebagai seorang anggota sniper. Walau bagaimanapun Den tidaklah begitu rapat atau intim dengan beliau kerano kalau tak silap Den dio pado tu masih lagi berkhidmat di Kem Slim , Cameroon Highland Pahang di dalam unit 22 Komando. Dari sogi perwatakkan apo yang boleh katokan adolah dio seorang yang lomah lombut. Dan dari sogi rupo paras dio dikateogrikan sebagai antaro komando yang hensem. Biasonyo dalam komando ini kalau ado sepuloh anggota yang berbaris, sembilan daripadonyo muko macam “nak pocah pintu” punyo geng. Hehehee Den pun termasuk dalam kategori tu jugak laa. Apo-apo dari segi pergaulan, Arwah ini seorang yang agak peramah, dan sangat mudah tersenyum.

Wednesday, 20 June 2012

Askar Malaysia Yang Paling Berani!

Artikel ini Den ambik dari Kawan FACEBOOK DEN..Saudaro APO LAK...Sajo nak share dengan kekawan lain


Tersebutlah satu kisah pada masa dan lokasi yang tidak dapat dinyatakan; Ada tiga batalion askar iaitu askar dari Amerika Syarikat, Russia dan juga Malaysia. Maka jeneral ketiga-tiga batalion ini duduk bersama dan berbual tentang pengalaman mereka dan juga anak-anak buah mereka dalam perkhidmatan. Macam biasa Jeneral dari US ini nak kerek dengan Rusia dan Malaysia, dia pun berkata;

 "Apa kata kita lawan, anak buah siapa yang paling berani antara tiga batalion ni".

Tuesday, 19 June 2012

ADO BERANI ....NAK BORI PGB ?


Dalam banyak-banyak komen yang Den baco di dalam blog Den, ado satu komen yang sangat menarik perhatian Den. Komen tersebut ditulis oleh seorang pemuda yang bertanyakan kepada Den berkaitan dengan kisah arwah bapanya, Mejar Ariffin bin Zakaria yang telah terkorban pada 12 Mei 1994 semasa bertugas sebagai Pegawai Pengaman dalam misi UNPROFOR di bumi Bosnia. Siapo namo anaknya itu tak payahlah Den sobut.  Tetapi apo yang Den nak ceritokan adolah pertanyaan beliau berkaitan dengan perisitwa  bagaimana arwah ayahnya telah terkorban. Den yang pada masa kejadian tersebut adalah satu unit dengan arwah Mejar Ariffin dan bertugas sebagai Ejutan Rejimen 11 Gerak Khas memang mempunyai sedikit sebanyak maklumat berkaitan dengan kejadian tersebut. Malah semasa Den berkhidmat di Bosnia pada tahun 1995 Den sempat melawat kawasan di mana kejadian itu berlaku  dan berbual dengan beberapo penduduk tempatan berkaitan dengan peristiwa itu.
 ARWAH MEJAR ARIFFIN BIN ZAKARIA
ALFATIHAH : SEMOGA ROHNYA DITEMPATKAN 
BERSAMO-SAMO
 DENGAN ORANG BERIMAN .AMEEN


Saturday, 16 June 2012

ROAD TOUR NAK CARI CERITO !


Alhamdulilah Majlis Pelancaran dah selosai. Hati Den logo sikit. Tapi kisah berikutnyo macam orang lopeh kojo kahwin, pengantin dah selamat bersanding, tuan ghumah sebok nak basuh kawah. Situasi ini samo jugak dengan  keadaan graduan lopeh berkonvo. Maso konvo…yahoooo, sampai baling-baling T Cap lagi..Lopeh tu termonung, memikirkan manolak nak cari kojo ini. Keadaan Den begitulah…dah selamat pelancaran..laa nie baru dok ghisau pasal nak cari pasaran. Ado yang cadangkan Den buek surat kek unit-unit askar, minta sokongan. Tapi melihat situasi sekarang, Den ghaso susahlaa. Den tahu presepsi askar yang masih berkhidmatan …”ASKAR PENCEN KALAU MASUK KEM MESTI NAK MINTAK TOLONG!” 

Thursday, 14 June 2012

BOLI JANGAN TAK BOLI.!!


 PUEH DEN SONYUM DAN TAHAN NAPEH !

PENYERAHAN BUKU MENJUNJUNG BERE HIJAU 
KEPADA YBG TUN. DR. MAHATHIR

Alhamdulilah..majlis pelancaran buku pertama Den, MENJUNJUNG BERE HIJAU telah selamat dilancarkan secara sederhana semasa Majlis Makan Malam Veteran Komando di Dewan Tun Dr. Ismail PWTC.  Den ingin mengucapkan ribuan terima kasih yang tidak terhingga kepada TUN DR. MAHATHIR , kerana sudi melancarkan buku tersebut. Den ingin juga mengucapkan terima kasih kepada LT KOL NIK OMAR [B] Presiden KVKM dan jugo LT KOL ILIAS MOHIDEEN [B] selaku pengerusi penganjur pada malam itu. Terima kasih juga kepada anggota  PANGGILAN PERTIWI DAN RAKAN RAKAN FACEBOOK DEN COMANDO yang turut hadir dan yang tidak dapat nak disebutkan namanya satu persatu . Tuan-tuan telah banyak membantu dan memberi sokongan moral kepada Den . Den rasa sungguh terhutang budi pada sahabat FACEBOOK Den dan ahli Panggilan Pertiwi yang sudi datang, bersusah payah dan menolong memberi semangat dan sokongan moral Den. Secara peribadi Den terharu dengan sokongan yang Den terima dari sahabat-sahabat Den di Panggilan Pertiiwi dan FACEBOOK, yang kebanyakannya orang awam dan anak-anak muda walaupun Den tidak mengenali anda semua secara peribadi.

KULIT BUKU DEN...ANAK DEN TAKUT TENGOK..
ADO TENGKORAK KATONYO !

Den teringat semasa pelancaran buku ‘Jotting of the X Nuri Pilot yang dikarang oleh MEJ (B) NOR IBRAHIM BIN SULAIMAN yang telah dibuat pelancaran oleh YBhg MENTERI PERTAHANAN pada 2 Ogos 2011. Den difahamkan bahawa walaupun pelancaran itu berjaya dilaksanakan dengan jayanya, tetapi jualanya pada hari pelancaran adalah “amat mengecewakan”.  Den rasakan pelancaran itu adalah berjaya tetapi di dalam masa yang sama tidak berjaya mendapat sokongan daripada hadirin pada waktu tersebut.  Ini komen Mej (B) Nor Ibrahim  selepas pelancarannya:dilink ini :

“Jualan pula? Jangan terkejut....22 naskah saja! Lagi sekali tak pulang modal....Kesian saya!! Dari aspek wang ringgit...memang tak berbaloi. Yang 'intangible'nya pula...pertambahan kepada pengalaman yang tidak boleh dinilai dengan RM. Apa pun, saya bersyukur kepada Allah kerana Pak Menteri masih sedia melayan kerenah mejar veteran ini.


Ini hampir sama  dengan situasi semasa pelancaran Buku Den...majlis pelancaran berjaya dilaksanakan walaupun secara ‘ala kadar’ tetapi jualan buku Den sebahagian besarnya mendapat sokongan dari anak-anak muda Group Panggilan Pertiwi dan juga rakan Face book serta beberapa kerat veteran komando. Apa-apa pun Den tidak berkecil hati dan sungguh seronok kerana ia berjalan dengan lancarnya Nasib baik juga ada kehadiran rakan-rakan Panggilan Pertiwi yang kebanyakannya mereka-mereka ini adalah anak-anak muda yang  tidak berkhidmat di dalam tentera tetapi mempunyai semangat seperti anggota tentera yang datang menyokong Den.

Dalam pada itu di sini Den ingin juga merakamkan ucapan terima kasih kepada YB DATO' SERI HAJI ADNAN BIN HAJI YAAKOB MENTERI BESAR PAHANG di atas kesudian beliau  menyumbang dan membuat pembelian yang terbanyak semasa majlis pelancaran tersebut. Sokongan YB Dato Sri amat-amat saya hargai. Terima Kasih juga diucapkan kepada LT KOL HALIL, Pegawai Memerintah Rejimen 21 Komando kerana membantu Den untuk mempromosikan buku tersebut di dalam unit Rejimen 21 Komando. Semoga Allah membalas jasa baik mereka semua  hendaknya.

Den bercadang untuk menjual buku tersebut secara online. Harga RM 40 buku dan kos pos adalah 8.20: Walau macam mana pun Den letakkan harga sebenarnya RM 45.00 termasuk kos pos....Ini harga yg  boleh tawarkan, kalau boleh memang Den nak jual lebih murah lagi..tapi Den tak mampu..., sebab tak ado sponsor, Den buek tak banyak dan kos agak tinggi .. Ini adalah kerana penghasilan buku tersebut dibuat secara ‘one man show’. Tiada sponsor. Tiada pengedar...duit sendiri .  Den tulis, Den cetak, Den jual....Tak laku ?...Den buek tilam ajo nanti huhuhuhu .....Maklumlah Den masih mentah di dalam dunia penulisan, modal pun kecil . BAGI YANG TAK BERMINAT ..TAK POO..TOLONG WAR-WAR PUN DEN DAH BERSYUKOR...DAN BAGI YANG BERMINAT BOLEH MEMBELI CARA POS SEPERTI DIBAWAH:

HARGA BUKU  RM 45.00 : [TERMASUK KOS POS LAJU]

Akaun Maybank  014011458470

NAZAR BIN TALIB

EMAIL KE: dencomando@yahoo.com.my  maklumat berikut:

NAMA PEMBELI
ALAMAT PENGHANTARAN
NO TELEFON
NO RUJUKAN PEMBAYARAN

Memandangkan bakal pembeli buku Den itu adalah terdiri dari orang awam dan merupakan pengunjung tegar blog  KOMANDO KODAI KOPI dan kawan FACEBOOK Den , maka di sini Den nak maklumkan bahawa secara ringkasnya buku itu merupakan perjalanan hidup Den dari zaman kanak, zaman persekolahan dan kadets days sehinggan lah Den memasuki unit Komando dan menjalani kursus Asas Komando. Kebanyakan kisah-kisah tersebut telah diceritakan di dalam blog Den. Justeru itu jika tuan-tuan/puan puan merasakan inti pati cerita tersebut telah  diketahui sebagaimana yang diceritakan di dalam blog KKK, maka Den rasa tidak perlu tuan-tuan mendapatkan buku tersebut. Den secara peribadi memang suka kalau ramai yang membeli buku tersebut, tetapi Den secara ikhlas ingin memaklumkan terlebih dahulu jalan cerita buku tersebut supaya tuan-tuan tidak terkilan atau merasa ‘tertipu’  kerana membelinya disebabkan sebahagiannya telah diceritakan di dalam blog KKK. Perbezaannya terdapat 10 bab tambahan dari 21 bab keseluruhan cerita  tersebut yang tidak ada di dalam blog KKK. Jumlah keseluruhan muka surat adalah 240. Gambar hitam putih. [bajet rendah bro.. or !!] Bahasa yang digunakan adalah bahasa Malaysia dan minta maaf kerana terdapat beberapa  kesilapan dari segi ejaan dan dsbnya di dalam buku tersebut.

Selain dari membuat jualan secara online Den akan juga membuat jualan secara langsung dan juga jualan  di bawah payung di beberapa tempat pasar malam teripilih. huhhuhuh. Apotah laei sejak berstatus..jobless pensioner nie...maso lapang Den banyak. Nak jual kat ATM susah sikit bila mengenangkan nasib buku-buku yang telah ditulis oleh beberapa penulis veteran ATM seperti buku X Nuri Pilot, Tuan Robert Rizal dan beberapa orang lagi. Laa nie Den nak cuba market baru ...masyarakat awam dan kekawan Den...kalau buku tu tak habis nanti....Den nak buek bantal tidor ajo huhuhuu....Akhir sekali terimo kasih kepada semua yang menyokong Den...warga Panggilan Pertiwi dan kekawan FACEBOOK DEN COMANDO.

Friday, 1 June 2012

USEFUL IDIOTS !


Agak lamo jugak Den tidak meluahkan perasaan Den mengenai isu politik yang sedang berlaku sejak kebelakangan ini. Den tahu ado diantara pengunjung blog ini yang tidak berapo minat bilo Den menceritakan pandangan Den berkaitan politik. Tapi Den nak kono bagi tahu kek sini, bahawa, sebagai rakyat biaso yang dah berpuloh tahun bayar cukai , ghaso-ghasonya Den jugak layak untuk ‘mengkritik’’ situasi politik di negaro ini. Apatah lagi bilomano ado di kalangan bekas tentera seperti Den yang telah di perkudokan untuk tujuan politik yang tidak bersih walapun bertujuan sebagai bantahan kepada isu BERSIH oleh sesetengah pihak.

Monday, 14 May 2012

WE DESTROY FIRST WE BUILT IT LATER...!!


Den selalu juga ditanya oleh kawan-kawan kenapa Pegawai Komando dan anggotanya agak akrab jika dibandingkan dengan unit-unit tentera yang lain. Dari pandangan mereka terdapat ‘gap’  atau jurang yang jelas di mana dalam unit-unit lain biasanya pegawai atau mereka yang berpangkat tidak “begitu mudah bercampur gaul dengan pihak bawahan”.  Maaf , sebelum itu Den nak ,maklumkan yang Den tak berminat nak mengkritik, mengulas atau memberi sebarang pandangan yang berlaku pada mana-mana pasukan dalam ATM. Yang Den nak ceritakan kenapa semangat ‘comradeship’  atau setia kawan sangat kuat di kalangan anggota komando,  Pendapat dan pandangan Den ini bukanya pandangan pakar tetapi lebih kepada hasil daripada pengalaman dan pergaulan Den dengan anggota komando semasa berkhidmat di dalam unit tersebut. 

Thursday, 10 May 2012



Sebagai  anggota bujang, semasa di dalam komando, masa yang paling Den seronok MANO .adalah semasa ditugaskan untuk memasuki kawasan operasi.  Semasa di penghujung tahun 80an, tentera kita banyak melalukan operasi-operasi di kawasan perbatasan sempadan negara tak kiralah sama ada di sempadan  Malaysia-  Thailand ataupun di kawasan hutan di Sabah dan Serawak.  Masa zaman tu Den  pernah terlibat di dalam beberapa operasi  seperti Operasi Kota Foxtrot,  Kota Echo,Ops Bersih, Ops Serampang, dan sebagainya. Operasi yang paling banyak Den terlibat adalah  Ops Kota Foxtrot dan Kota Echo di mana jumlahnya 6 kali, sekali masuk  biasanya 3 bulan. Pendek kata semasa Den 2nd Lt sampai Kapten, Den selalu keluar masuk hutan   terutamanya di kawasan Sempadan Thai. Yang Den ingat, ada LP  [ Landing Point utk Heli] yang Den dah buat  dalam tempoh itu  dan  LP yang paling baik dan besar  adalah LP di pucak ULU LAHO.

Saturday, 14 April 2012

1st Anniversary KKK

Hari ini gonap setahun  KKK beroperasi kalau bebudak, dah nak mulo berjalan jatuh, mano yang copek sikit dah buleh berjalan/berlari. Di kesompektan ini Den nak mengucapkan terimo kasih kepada semuo pengunjung blog KKK  diatas kesudian tuan-tuan dan puan-puan singgah dan memberi sokongan moral kepada KKK. Den tahu walaupun tulisan Den tak berapo teratur tapi masih ado yang sudi singgah dan membaconyo. 


Satu laei Den nak minta maaf kepada   followers setio yang seramai 287 tu, sobab tak sompek nak menjongok sellalu ke blog anda semua....Walau macamanapun, bilo icon tuan-tuan dan puan-puan  ado kek ateh tu dah cukup menyojokkan hati Den...Den minta maaf kepado semuo kalau ado yang Den tuleh tu tak seronok didongar, tak sodap dipandang mato  hinggo membuekan ado hati yang terluko.....maaf yo...Den menulis atas dasar suko-suko.....ajo...Salam untuk semuo dan salam satu Malaya......Setolah setahun Den berblogging Inilah Hasilnyo , walaupun takberduit..ado nilainyo pun dah cukup memuehkan hati Den untuk terus menulis....huhuhuhu

VALUE BLOG KKK ;  RM 33,336.07

MALAYSIAN RANK 3782

Thursday, 12 April 2012

One For..All..And All For One….BUT NOT FOR ME !...

Ingat cerita the three muskeeters tak ? Slogannya “One For All And All For One !”. Mesejnya agar semua orang bersatu untuk satu tujuan demi kebaikan  semua . Fuhh kalau lah  semuo orang melayu, gunopakai slogan tu “…Melayu Bersatu untuk Kebaikan Semua  Melayu” , kan bagus heheheh…baru sampai part nie Den ghaso dah ghamai  ingek Den nak menulis pasal politik lak. Nope..buek maso nie bolom laei. Apo yang Den nak ceritokan adolah pengalaman Den , maso basik laei….dimano slogan “One For All…” tu mengingatkan kepada Den satu peristiwo yang mengolikan. Laa nie kalau bercerito kek anak Den , respon dio orang ; “ Ehhh abah nie pengotor laa !!”

Thursday, 29 March 2012

118 - SEJARAH DEN !

Tarikh dan masa sebenarnya Den tak berapo ingat, yang pastinya masa tu kami dah penghujung kursus dan sedang menjalani latihan perairan di kawasan Betutu Laut  Kem Sungai Udang. Pada satu pagi tu, selepas kami selesai membuat pembersihan kawasan, kami telah dibenarkan untuk menikmati minuman pagi. Semasa tempoh minum pagi itu kami tidak sikitpun diganggu oleh mana-mana jurulatih. Pendek Kata hari itu kami menikmati minuman pagi dengan selesa dan nyaman sekali tanpa sebarang gangguan.

Monday, 26 March 2012

YANG PENTING KERJASAMA-KERJASAMA

YANG PENTING KERJASAMA….,KERJASAMA itu adalah  slogan yang biaso Den dongar bila tengok cerito Wonder Pet bersamo anak Den. Alhamdulilah slogan tu dapek memberi kesan yang positif pada anak Den yang berumur  5 tahun tu. Hasilnya sekarang ini Den   lihat dio tu ringan tulang sikit  dan rajin membantu Den bila  disuruh, tidak seperti dulu lagi. Kalau dulu bilo Den suruh ambik air ko, biasanya  dia akan jawab “Apalah  abah nie, asyik-asyik suruh  saya aje, ambil lah sendiri “….Tapi laa nie dia akan terus buat apa yang disuruh kerana diakhir  suruhan Den itu Den akan kato …” Yang Penting Kerjasama-kerjasama..”

Saturday, 28 January 2012

Goli Geloman Den.

Sepanjang   perkhidmatan Den terdapat beberapa ketika dan waktu yang mana Den anggap sebagai satu situasi yang ngeri dan geli [geli disini bukan membawa maksud lucu/lawak tapi yang mengeli gelemankan Den ] yang terpaksa Den lalui. Kalau nak ikutkan pemikiran yang waras dan mengambil kira nilai-nilai murni sebagai manusia memang tak sanggup nak Den lakukan. Tetapi  pada masa itu keadaan  bolehlah dikategorikan sebagai  dharurat dan suka tak suka terpaksa juga Den lakukan.  Dan sebenarnya apa yang berlaku itu memang tidak ada dalam sllybus /modul kursus pun, tapi ia merupokan salah satu inisetif untuk melarikan diri dari ditangkap, musuh…..

Thursday, 26 January 2012

Kemujaraban Semburan Beracun !!

Pojam colik pojam colik dah nak masuk bulan Feb 2012, copeknyo maso berlalu. Den yang baru terkial-kial nak menyesuaikan diri sebagai orang awam, masih tercari-cari  karier yang sesuai  untuk Den ceburi. Maklumlah dah 27 tahun hidup dalam askar, raso kekok dan malu-malu nak mencubo nasib di dunia awam nie. Masuk bulan nie dah 3 bulan Den berstatus penggangur.  Buek maso ini Den bolom nampak laei bidang  yang nak Den ceburi sebagai karier Den yang kedua.  Kalau maso dalam komando dulu, semuo kojo Den buek, tak kiro susah , atau apo juo halangan..maklumlah..komandolaa maso tu. Maso tu jiwo mudo, tenago bagaikan gajah, nafsu bagaikan ghimau…hari-hari mau .borilah apo juo kojo…pasti  SIAP PAK ! Laa nak meniago nasi lomak dan air cendol pun kono fikir panjang……huhuhuhu.

Monday, 9 January 2012

Beginning of the Ends....

Den minta maaf sebab lamo bonar menyepi , disebabkan komitment dengan urusan keluarga dan peribadi. Maklumlah awal tahun ini Den telah berpindah  dan sibuk  dengan urusan nak menyekolahkan anak dan nak mencari kerja…setelah lama mengganggur. Apapun disebabkan  isu hangat pasal  Anuar dibebaskan dari tuduhan liwat nie….Den nak komen  sikit….Secara peribadi Den rasa sukar juga nak  menerima berita tu. Tapi   disebabkan ia dikeluarkan oleh Mahkamah,, maka Den terima dengan hati yang terbuka.