Wednesday, 6 March 2013

Sodarlah...Kiram...Sabah Bukan Milik Mu Lagi....


Ponek-ponek…ponek sungguh Den hari ini. Den sepatutnyo tidak lah seponek begini kerano  Den dah hamper 6 hari tak memotong gotah, pasal nak mengikut perkombangan di Sabah…Tapi ponek Den ini adolah berpunco dari terlalu banyak membaco sokongan dan pandangan sekumpolan pihak yang mengaku rakyat Malaysia yang BERSETUJU DENGAN TUNTUTAN KIRAM AL TIRAM NAK MENGAMBIL SABAH ATAS ALASAN SEJARAH YANG KUNUNNYO KAWASAN ITU ADOLAH TANAH KEPUNYOAN NENEK MOYANG MEREKO. Yang buek Den bertambah heran adolah kerana mereko yang menyokong ini adolah rakyat Malaysia sendiri…seolah-olah mereko suko Sabah ditawan oleh Kiram dan sos tiramnya. Den tidak marah kalau dio orang tu pengikut atau orang tiram dari Filipina…Kerano Den tahu tuntutan mereko memang tidak berasas dari sogi perundangan, “customs and international practice”…Jadi Den mengganggap tiram dan pengikutnyo kurang  pandai, naïve, bingai dan hanyo mempunyai angan-angan kosong dan hanyo mimpi disiang hari…..


Cubo tuan-tuan dan puan-puan fikir…apo implikasi perjanjian yang telah dibuek oleh Sultan Sulu dengan British seperti di bawah:

On 22 January 1878, an agreement was signed between the Sultanate of Sulu and British commercial syndicate (Alfred Dent and Baron von Overback), which stipulated that North Borneo was  ceded to the British syndicate in return for payment of 5000 Malayan Dollar per year.

Which clearly stated that “     ... hereby grant and cede of our own free and sovereign will to Gustavus Baron de Overbeck of Hong Kong and Alfred Dent Esquire of London...and assigns for ever and in perpetuity all the rights and powers belonging to us over all the territories and lands being tributary to us on the mainland of the island of Borneo commencing from the Pandassan River on the north-west coast and extending along the whole east coast as far as the Sibuco River in the south and comprising amongst other the States of Paitan, Sugut, Bangaya, Labuk, Sandakan, Kina Batangan, Mumiang, and all the other territories and states to the southward thereof bordering on Darvel Bay and as far as the Sibuco river with all the islands within three marine leagues of the coast

The Sulu Sultanate later came under the control of Spain in Manila. In 1885, Great Britain, Germany and Spain signed the Madrid Protocol to cement Spanish influence over the islands of the Philippines. In the same agreement, Spain relinquished all claim to North Borneo which had belonged to the Sultanate in the past.

The Spanish Government renounces, as far as regards the British Government, all claims of sovereignty over the territories of the continent of Borneo, which belong, or which have belonged in the past to the Sultan of Sulu (Jolo), and which comprise the neighbouring islands of Balambangan, Banguey, and Malawali, as well as all those comprised within a zone of three maritime leagues from the coast, and which form part of the territories administered by the Company styled the “British North Borneo Company.”

—Article III, Madrid Protocol of 1885

Every year, the Malaysian Embassy in the Philippines issues a check in the amount of 5,300 ringgit (US$1710 or about 77,000 Philippine pesos) to the legal counsel of the heirs of the Sultan of Sulu. Malaysia considers the amount an annual “cession” payment for the disputed state, ". The sultan's descendants demands that the payment be increased to 1Billiion USD in 2010, Malaysia has however ignored 

 Malaysia views considers the agreement in 1878 as one of cession, but it also deems that the residents had exercised their act of self-determination when they voted to join the Malaysian federation in 1963.[43][44] As reported by the Secretary-General of the United Nations, the independence of North Borneo was brought about as the result of the expressed wish of the majority of the people of the territory as supported by the findings of the Cobbold Commission.

Jadi kepado Kiram  pengikut-pengikut Kiram  tidak kiro dimano juo anda berado, faham,ketahui dan akur dengan keadaan ini.tak payah lah nak bori alasan nakkan sabah semulo sobab itu tanah nenek moyang kito dahulu…Kalau laa itu hujah yang mereko pakai dan membolehkan mereko mendapat semulo Sabah…mako lopeh ini siaplah Dato Ali Rustam…di Melako…Den akan tuntut balik tanak nenek moyang Den yang berado di pokan Alor Gajah yang meliputi kawasan pejabat pos, balai bomba dan jugo muzium Alor Gajah…Kalau Dato Ali enggan bori…mako den akan kumpulkan segalo suku sakat dan warikh Den dan berkampung ke pokan Alor Gajah dengan bersenjatokan sumpit, lastik dan meriam buluh dan bori kato duo kepado Dato Ali…”pulangkan tanah nenek moyang Den atau kito berporang …ADO BERANI ?“..Agak-agak Mau tak gigil Dato Ali ?..

Tuan-tuan agak-agak boleh tak Den buek begitu. ..? Kalau boleh mako akan bermulo siri  demi siri tuntutan di Malaysia dan juga  dipersado antaro bangso……Bermulo di Malaysia dengan….Orang Melayu akan mintak kaum cino dan India menyorahkan semulo tanah kerano tanah Malayasia asalnya adolah tanah Melayu…ehh tapi lopeh tu orang Asli pulak akan bertindak keatas orang Melayu…, ado pulak suku sakat orang asli di N9 akan mintak semuo tanah N9 kepado Melayu Mingkabau…sobab N9 dulu adolah tanah nenek moyang mereko…Io akan menular pulak ke Johor dimano orang asli Johor mintak tanah balik kepado  jawo  Johor, sobab org asli johor nak semulo tanah nenek moyang mereko.  dan seteruzsnya…

Diperingkat international pulak, orang melayu akan tuntut tanah mereko di Singapuro. Waris Kerajaan Majapahit akan menuntut seantario asia tenggaro mengikut keluasan empayar Majapahit dulu Warikh, Kesultanan Melako menuntut seluruh kawasan yang pernah jadi empayarnya…dan Waris Empayar Langkasuka, Waris Empayar Sriviya. dan sebagainya....Untuk pengetahuan semuo…empayar-empayar itu semunyo masih mempunyai warikh-warikh yang sah ..dan mereko hanya menungu  maso sahajo untuk dapatkan semulo tanah empayar nenek moyang mereko…Dari maklumat perisikan kebanyakkan dari mereko adolah  di kawasan N9…salah seorangnyo adolah dikonali sebagai Warikh Den. Kalau itu terjadi….tak ko haru dunia ? ….itu tak ambik kiro, apo yg mungkin berlaku kek negaro-negaro arab, benua afrika, Amerika dan sebagainya…

Jadi nasihat Den kepado kiram dan penyokongnyo dan jugak rakyat Malaysia yang menyokong Kiram janganlah buek kojo gilo….nanti gilo kito dibueknyo,…Bukaklah mato, bueklah muhasabah diri..terimolah keadaaan seadonyo dengan redha…Jalanilah kehidupan ini macam biasao…..hontikankan angan-angan yang tak masuk akal….salahkan dato nenek moyang kau yang dulu..kenapo gadaikan tanah tu dulu…..tapi bagi Den sekurangnya nenek moyang dio pandai jugak, mintak jugak duit untuk semuo warithnyo..dalam RM5000.00 bilo dah bagi-bagi ado jugak duit nak boli rokok daun…nenek moyang Den dulu tak berapo cerodik….kalau tak agak-agaknyo dapek jugak seratus dua Den gahso Dato Ali Rustam bayar kek Den…Dapek Den tambah duit pencen dan tak payahlah Den nak susah-susah menorah gotah laei……badan Den pun dah berbau gontah lantun dah……