Wednesday, 13 March 2013

Between MAK LAUN and PAK MAUN ...!


Operasi Daulat masih lagi diteruskan dan ianya telah menampakkan tanda-tanda keberhasilannya walaupn agak sukar untuk menjangkakan bilakah ia akan berakhir. Statistik kematian dan kecederaan  di kedua belah pihak semakin bertambah dan kita hanya mampu mendoakan agar konflik ini akan berakhir dengan segera. Insiden yang pada mulanya disangka sebagai satu sandiwara politik oleh pihak tertentu ternyata ia adalah tuduhan palsu dan tidak bertanggungjawab setelah melihat angka korban dan kecederaan yang berlaku. Akibat dari tomahan dan tuduhan melulu itu maka ramai pihak yang menjadi amarah dan mula mengambil tindakan tertentu seperti membuat kenyataan balas yang berunsur mencabar dan mengutuk kepada pihak yang membuat tomahan. Selain dari itu beratus-ratus laporan polis telah dibuat oleh pihak yang tidak bersetuju dengan kenyataan itu terhadap si pembuat onar dan tomahan.


Hasilnya..erhmmmm….setakat ini Den lihat tidak memberi sebarang kesan kepada mereka-mereka yang telah mengeluarkan kenyataan bahawa insiden itu adalah sandiwara. Den secara peribadi, memanglah marah, dengan tuduhan melulu dan tanpa usul periksa tersebut, tetapi  Den masih boleh menerima kenyataan dan mengawal perasaan kerana ia adalah lebih kepada gimmick politik dan dibuat oleh mereka-mereka yang mempunyai kepentingan politik atau agenda tersendiri di dalam scenario politick…Den marah pada mereka dan berharap mereka akan dibalas dengan sewajarnya kerana mencetuskan situasi yang tidak harmoni dikala pasukan keselamatan bertungkus lumuh menentang  pengganas Sulu tersebut. 


Any people with the right frame of mind won’t said that the Lahad Datu incident is an opera and orchestrated by the government , But if they think so , they are either stupid, quite stupid,  really stupid or damn stupid !!! - DEN COMANDO

Tidak cukup dengan dakwaan palsu dan tomahan sindiwara  yang dibuat oleh pihak-pihak yang berkepentingan politik, erhh ado pulak rakyat jelata yang kununnya pakar dalam ilmu peperangan, bidang tugas dan kuasa pihak keselamatan, pakar taktik dan teknik peperangan memberi komen-komen dan kritikan yang menyakitkan hatidan menguris perasaan banyak pihak. Mereka ini kebanyakkannya adolah anak-anak mudo dan ado jugak yang dah tuo tapi tak sodar diri yang tidak ponah memegang senjata, tidak tahu apo itu FSMO, tak tahu apo itu Battle Appreciation, tak pernah pun membuat latihan rondaan keselamatan, latihan serangan hendap malah tak pernah pun makan COMPO RATION, tak tahu apo itu Morale, Combat Power, COG dsbnya, tapi bilo memberi komen dan ulasan pasal isu keselamatan berapi-rapi macam baru balik dari STAFF COLLEGE ATAU WAR COLLEGE. walhal...kursus Kadar pun tak poei laei.


Yang lobeh menyodihkan Den mereko ini, dah lah tidak menyokong atau memberi semangat kepada pasukan keselamatan yang sedang bersabung nyawa dengan pasukan pengganas, erhhh boleh kritik, kutuk dan pandai pulak mengkategorikan kematian anggota keselamatan dengan pelbagai kategori yang tidak sedap didengar  walaupun kerajaan telah mengiktiraf perngorbanan mereka sebagai pahlawan negaro…Lopeh tu bilo Kerajaan naikkan pangkat org yang terkorban pun dikritiknyo, kerajaan naikkan gaji pasukan keselamatan pun dikritikkanya, kerajaan bagi duit kepada rakyat yang terlibat di dalam kawasan operasi dikritikkannya, Askar naik kapalterobang pun nak dikritikkannya. Askar guno kapalterghobang mengebom pun dikritikkannyo. Entah apo agaknyo baik pado mereko, intak  semuanya salah  dan ado yang tak kono  bagi mereka. Den termonong sekojap memikirkan…apo sobabnya mereko bertindak dan berperanghai sedemikian…

Setelah dironung, setelah ditilik, baru laah Den perasaan  bahawa kebanyakkan dari mereko adolah orang yang mempunyai sentiment membenci atau mempunyai dondam terhadap pasukan keselamatan  dan kerajaan yang sangat menoba, Den secara peribadi mengklasifikasikan mereka ini…. Sebagai SEORANG MALAUN. Kalau mengikut kamus Dewan io membawa erti … YANG TERKUTUK DAN TERKEJI. Mereko-mereko yang memberi  komen, kritik dan kutukan yang berunsur negative dan berbentuk menhina pasukan keselamatan dan kerajaan di dalam melaksanakan opserasi Daulat adalah terdiri dari orang –orang TERKUTUK DAN KEJI….aka..MALAUN @MAK LAUN. Itu adolah istilah yang paling sesuai Den ghaso dibori kepado mereko-mereko yang memberi komen, kritikan yang melampau sampai tahap gaban terhadap perjuangan dan pengorbanan pasukan   keselamatan di dalam Ops Daulat.…kalau Den kato tidak patriotik dan pelbagai kato nista lagi kang , ado yang marah dengan Den. Den tak faham kenopo MAKLAUN yang marah sangat dengan PDRM dan kerajaan, mengambil peluang untuk menghamburkan kato-kato amarah mereka terhadap anggota keselamatan yang terkorban sedangkan kito sepatutnyo banggo tehadap perjuang mereko demi  menjago keamanan hinggo membolehkan kito hidup bersonang lenang bersamo keluargo sedangkan kebanyakkan pasukan keselamatan tidak berpeluang mengecapi kehidupan seperti kebanyakkan kito.

Bagi den MAKLAUN yang  binghai dan bonghap  ini adolah orang-oang yang patut kito jadikan status dio  “ persona non gratia” literally meaning "an unwelcome person", pendek kato kalau boleh kito buang taraf kerayatan mereko menjadikan mereko “stateless”. Sebagai tindakan awalan, mano-mano MAK LAUN ini yang merupakan kaitangan kerajaan kito pastikan  tindakan  yang sewajarnya di ambil ke atas mereka  dan yang paling kurang, kito jadikan mereko ini calon yang sesuai untuk di masukkan ke dalam COLD STORAGE.

Bagi Den lobih baik orang mengolarkan kan kito macam PAK MAUN  dari MAK LAUN..Sobabnyo Senakal-nakal Pak Maun dio menipu isteri kerano hanyo nak berALOMPAK A GO GO , tapi lopeh itu isteri dio pun join samo jugak.Duo-duo happy , semuo org happy…! Selepas balik dari surau, PAK MAUN rajin mentelaah dan membaco buku walaupun kulit buku tak samo dengan isi kandungan buku  yang dibaconya. Dan menambahkan baiknya dio membaca..sambil Berastafirrullah, menyebut Alhamdulilah dan MashAllah…Tapi bilo melibatkan maruah keluargo dan sebagainyo, dio sanggup berjuang  walau pun hanyo menggunokan senapang gajah… Dan yang ponting secara keseluruhannyo, setiap perbuatan dan kata-kata PAK MAUN tidak melibatkan orang lain marah, raso terhino, tidak menguris  atau menyakitkan hati orang lain malah orang seronok dan gumbira melihat telatahnya…Kan elok kalau apa juga kata-kata kita , perbuatan kita tidak menyakitkan hati atau menguris orang lain malah mengembirakan mereka. Khabarkanlah berita gembira….erhhh macam ponah donga kan…!!!


Wahai para MAK LAUN sekelian, ingatlah, kalau kito tidak mampu untuk membantu atau  tidak mahu untuk menyokong atau tidak mahu sedekahkan walau se patah ayat surah AL Fatihah kepada wira-wira kita yang gugur, ingatlah ia tidak  tidak menjadi masalah dan tidak menimbulkan sebarang kemarahan kepada sesiapa juga.Kepado MAK LAUN-MAK LAUN ini Den nasihatkan : It’s better for you to SHUT UP, Do nothing, Say Nothing, because for doing nothing and  says nothing, you have made this world more safe and harmony. Tetapi bila MAK LAUN-MAK LAUN ini mula mengeluarkan kata-kata , kritikan dan komen yang sadis, tidak bertimbang rasa dan tidak mengambil kira akan sensitivitinya kepada orang lain, maka  kamu semua ini memang wajarlah sekurang-kurangnya dikutuk dan dimarahi ,itu adalah tindakan paling minima, kalau boleh mereka-mereka ini diambil tindakkan yang sewajarnya disisi undang-undang dan yang paling baik sekali kita nyahkan MAK LAUN- MAK LAUN ini dari bumi Malaysia.