Saturday, 16 April 2011

Bonus : Apa itu SATINDO

Ado pembaco Den yang tanyo, dalam komando, apo jonih pertahanan diri yang diajar kepada komando.  Susah jugo Den nak jawab, sobab terlalu umum soalan tu. Sebonarnya banyak cara dan latihan pertahanan diri yang diajar kat komando nie….bagi nak jawab soalan to, dengan bagi tahu caro yang rasmi ajo laa…yg diajar secara tidak rasmi tu nanti kemudian  Den cerito yang rasminyo…maso Den dulu…laaa SATINDO (seni mempertahankan diri komando )…soni ini adalah  hasil dari gabongan dari langkahx silat, tak Kwando,judo, kung fu, tai chi, kuntaw,ninja. Kincir angin, power rangers, kamen raider yg last ompek soni tu,  sajo Den buek nasi tambah ajo.…

Nak sonang kato mano ado soni yg baik dan sesuai akan di ajarkan dan digabongkan sekali dan di panggil SATINDO. Laa nie ghaso-ghaso Den dia orang panggil  KOMBAT GERAK KHAS…Hasil dari gabongan soni tu timbullah bergerakan yang polikx dan menyakitkan badan bilo buek latihan  KOMBAT GERAK KHAS….nak kasi faham lagi… jongok-jongok laaa gamba kat bawah nie  ……

NIE ADALAH AKSI-AKSI KOMBAT GERAK KHAS (SATINDO)

GHASO-GHSO DEN..UL,TRAMAN TARO ADO BUEK LANGKAH NIE MASO DIO LAWAN
RAKSASO LIPAN  GORN .LANGKAH NIE DIKONALI SEBAGAI LANGKAH  MENGHOBING ORG.

AKSI NIE MACAM AKSI POWER RANGERS


YANG INI SAH, AKSI KAMER RIDER..SEBONARNYA  
AKSI LATIHAN MEMBALING PISAU KOMANDO.!! 
BUKAN MAIN BALON AJO, ADO CARONYO...


INI AKSI APOLAK...? TONDANGAAAANNNNN GORAMMM.

Thursday, 14 April 2011

Cerito Mulo-mulo....

Aku memang dah lamo mengidam nak menulis dalam blog sendiri ini. Selama nie aku banyak membaco blog orang ajo. Pueh juga aku nak belajar macamana nak buat blog  sendiri ini.Ingat susah sangat ruponya agak mudah. Itu pon setelah pueh bertanyo kat kawan-kawan yang memang dah lama ado blog sendiri. Ghoram jugo raso aei bila tengok org lain menulis dalam blog masingx, terutamonyo yang dok hontam kerajaan dan yang dok nak menghontam askar . Aku kojo dengan kerajaan, askarlah nak sonang cerito. Aku raso terhutang budi dengan kerajaan dan askar nie. Ini lah caronya aku ghaso dapat baleh balik budi tu.

Apo-apo pun nak bagi tahu aku kojo dalam askar ini lamo  jugo.dari aku umor 18 hinggo sampai pencen laa katokan. Unit aku mulo-mulo dulu, komando kat sungai udang, last sekali aku jadi komando wilayah. Lopeh pencen nie aku kojo sendiri ajo, dengan duit pencen dan tabung aku tambah kojo sendiri sikit-sikit..boleh laa aku hidup anak beranak.

Aku suko isu-isu yang brkonaan dengan askar , dan politik tu ada jugo laa..sikitx..maleh nak banyakx...poneng kopalo dibuatnyo. aku ingek nak cerito juga pasal pengalaman aku masa jadi askar ,komando selamo 25 tahun dulu...nantilaa aku akan cerita sikit bilo ada maso nanti.

buek maso nie ..aku nak golak boso dulu...sobab aku dah ado blog sendiri....!!!!Sonanglah kalau aku nak bercerito  pasal kisah dulu-dulu , nak cerita kek anak cucu dia orang dah jomu mendongarnya..jadi aku cerito laa kat sini mana laaa tahu ado jugo yg nak membaconya...Kalau baco, apo yg  baik tu ambila buat  tauladan yang tak baik tu buekan sempadanya...!!