Friday, 15 April 2011

Siri 1 : Den Jadi sorjar !

Copek boto maso berlalu, pojam kolip pojak  kolip , Den dah tuo dan dah pencen pon. Teringek Den  maso mudo-mudo dulu. Lopeh ajo Den abih sekolah, Den mulo cari kojo. Banyak jugo kojo yang Den buek, kojo kek kodai makan, lopeh tu kojo jual ikan, jua tobu dan macammacam lagi. Bilo umor Den masuk  18 Den minta masok askar. Nasib Den baik, permintaan Den dimakbulkan Allah. Bulan onam kalau tak silap Den , Den mulo melapor kat pusat latihan.

Maso  kat  pusat latihan, Den gaso menyosa  masok askar mulo-mulo nya. Maklumlah, maso awam, hidup sonang sikit, tak payah nak ikut macam maso kat tompek latihan. Banyak konangan pahit manih yang Den lalui maso kat situ. Kadang-kadang  Den golak sendiri bilo mengonangkannyo. Banyak susah dari sonangnya. Apo nak buek dah memang macam tu, kato nak jadi askar kono lah buek latihan yang torok-torok. Jurulatih siang malam dok nak menyakat ajo. Gamai jugo kawan Den yang turun skot, sobab tak tahan. Den totap korehkan hati ikut latihan sampai abih. Den tak boleh nak cerito lobeh-lobeh pasal latihan yang Den lalui, banyak sobabnyo. Nanti ado pulo kumpulan perjuang hak manusia yang nak siasat atau ghamai lak yang takut masok askar. Lagi pon maso dalam askar dulu Den dah sign surat tak leh nak membocorkan rahsio negaro.

Bagi Den corak latihan yang Den lalui tu pun boleh dianggap sebagai rahsio jugo. Nanti  musoh tahu, pocah tembolang lak. Den ghaso cukup lah Den kato bahawa latihan tu memang azab, susah..tetapi bebaloi untuk jadi seorang askar. Bak kato jurulatih Den “Biya mandi poloh maso latihan jangan mandi darah maso peporangan ! Den masih ingek lagi kato-kato tu…

Susah sonangnya masa tu Tuhan ajo yang tahu. Tapi alhamdulilah akhirnyo dapat jugo Den tamat latihan asas tu. Den ingek kalau budak-budak sekarang kono latihan macam tu dah ghamai yang lari. Apo taknyo, cubo tengok, program PLKN yang diperkonakan oleh kerajaan. Baru kono latihan koreh sikit dah mengadu kek omak bapak, abih masok surat khaba, abih orang politik masok campor…macamano nak masok askar macam to. Tapi Den puji jugo kat sesetongah golongan anak mudo yang berani masok askar hari ini. Mereko jugo bernasib baik sobab latihan sekarang donga khabanyo dah  lombut sikit….Kalau lombut  sikit tak poo…jgn sampai jadi askar lombek dah laa…malu nanti Den nak mengaku bokeh askar.

Pendek kato ,lopeh tamat latihan tu, Den ghaso Den bona-bona bersediyo nak masok hutan bunoh kominih. Maso tu kominih ado lagi. Mulo-mulo Den kono masok unit askar melayu. Tapi  bilo dah nak abih latihan tu Den donga masok komando lagi sodap. Kawan  Den kato masok komando ada elauon lobeh.masa tu RM150.00 sebulan. Tapi kato kawan Den nak jadi komando nie bukan sonang, banyak latihan yang torok-torok. Mulo  -mulo kono pogi kursus asas komando, lopeh tu kono buat kursus tergojun paying, lopeh tu baru boleh buat kursus kepakaran sebolom boleh dipanggil komando..Bilo Den fikir-fikir, seronok jugo tu ado elauon lobeh…Den pun mintak masok komando…..Dari situlah bermulonya kisah hidup Den sebagai komando…….

Nanti lain kali Den akan cerito pulak macamano Den mulo-mulo buek latihan asas komando…Den dah ngantok nie, orang ghumah Den pun dah masok tido…malam nie malam Jumaat, sesuaila kalau Den tido awal……untuk tunaikan kewajipan Den sebagai suami mithali….Selamat malam semuo……